Objavili smo novi presek izveštaja koji ukazuje na uticaje pandemije COVID-19 na digitalnu privredu u Srbiji, ovog puta sa fokusom na digitalne projekte u tradicionalnim industrijama. Ovo je nadogradnja prethodne analize u kojoj smo posmatrali posledice pandemije na startape, digitalne kompanije i frilensere. Iako se poslovanje u mnogim sferama usporilo, više od 55 odsto ispitanih kompanija van IT sektora u ovom periodu nije odustalo od započetih procesa digitalne transformacije, dok je svaka treća kompanija svoje digitalne projekte čak i ubrzala.
Digitalna transformacija donosi dugoročne prednosti
Protekli meseci ukazali su na to da su digitalna rešenja potrebna današnjem društvu. To je bilo najočiglednije u sferi onlajn trgovine i rada na daljinu koji su prepoznati kao alati za lakše svakodnevno funkcionisanje u periodu krize, kako u svetu tako i kod nas. To je potvrdio i Skener digitalne privrede u kom se jasno pokazuje da domaće kompanije koje primarno nisu digitalne, uviđaju da digitalna rešenja ulaze u sve više pora savremenog društva. Ovim povodom, član našeg Upravnog odbora Petar Jovanović ističe:
Značajno je to što je istraživanje pokazalo da se jedan deo tradicionalnih kompanija okreće inovativnim projektima u vreme krize, ali je u isto vreme važno da o digitalnoj privredi ne razmišljamo kao o odgovoru na vanredne okolnosti. Naime, mnogi su digitalna rešenja videli kao spas u prethodnim mesecima. Ona to jesu bila,ali je ova situacija u isto vreme trebalo da nam pokaže da digitalna transformacija može da ima mnogo dugoročnije efekte i da su rešenja koja su uvedena praktično preko noći kako bi osigurala kontinuitet poslovanja tu da ostanu na duže staze.
Iako je ubrzanje uglavnom došlo kao odgovor na krizu, važno je istaći i da 80 odsto ispitanika smatra da digitalne tehnologije menjaju njihovu industriju umereno ili veoma intenzivno, kao i da 70 odsto tradicionalnih kompanija trenutno planira da uvede nove projekte u domenu digitalne transformacije — pre svega u oblasti razvoja novih digitalnih proizvoda, a zatim i saradnje sa startapima i drugim inovativnim kompanijama, unapređenja korisničkog iskustva ili postojećih digitalnih proizvoda.
Da digitalna transformacija sve više kompanija uvlači u digitalnu privredu, vidimo i iz toga što tradicionalne kompanije u sve većoj meri angažuju IT kadar. Prema podacima iz Skenera digitalne privrede koje je obezbedila Infostud grupa, očigledan je pad u broju oglašenih pozicija od strane poslodavaca čija je primarna delatnost povezana sa informacionim tehnologijama, dok je broj oglasa za IT poslove u drugim sektorima bio u porastu. Imajući to u vidu jasno je da je kriza naterala mnoge da uoče kako ih digitalni kapaciteti čine otpornijim na udare.
Ubrzana digitalizacija ipak nije zaustavila pad digitalne privrede
Slično kao i kod drugih grupa ispitanika koje je obuhvatilo ovo istraživanje, više od polovine tradicionalnih kompanija se požalilo da je pandemija COVID-19 uticala negativno na prodaju proizvoda i usluga.
Podsećamo da je inicijalno istraživanje pokazalo da čak dve trećine startapa beleži pad prodaje veći od 60%, a polovina digitalnih kompanija i frilensera pad prihoda iznad 30%. S druge strane, tek 10 odsto aktera beleži rast prihoda, što digitalnu privredu, uprkos očekivanjima, čini izuzetno pogođenom.
Do sada je u istraživanju učestvovalo više od 400 predstavnika domaće digitalne privrede. Sve prikupljene podatke analiziramo uz podršku našeg člana, konsultantske kuće PwC.