Uskoro dva nova Master 4.0 programa u oblasti gejminga nastala kroz saradnju univerziteta i privrede

Nakon prošlogodišnjeg uspešnog pokretanja četiri multidisciplinarna programa usmerena na spajanje tehničkih i biznis znanja na univerzitetima u Beogradu, Kragujevcu i Nišu, Kabinet predsednice Vlade Srbije, Ministarstvo prosvete i naša organizacija predstavili su danas dva nova Master 4.0 programa koji će povezati svet tehnologije i svet umetnosti.

Ovi programi, nastali kroz blisku saradnju državnih univerziteta u Beogradu i Kragujevcu s jedne i više od deset kompanija s druge strane, obrazovaće kadar neophodan za dalji razvoj domaće industrije video-igara koju je globalna organizacija Startup Genome iz San Franciska nedavno drugi put izdvojila kao jedan od dva podsektora domaće digitalne industrije sa najvećim potencijalom.


Na danas održanoj konferenciji za medije u Galeriji-legatu Milice Zorić i Rodoljuba Čolakovića u Beogradu predsednica Vlade Ana Brnabić pozdravila je multidilsciplinarni pristup u našem visokom školstvu istakavši da će korak u ovom pravcu rezultirati dodatnom vrednošću:

Cilj je bio da otvorimo naše visokoškolske ustanove za saradnju sa privredom, predavačima iz inostranstva i stranim fakultetima i univezitetima koji su vodeći u svojim oblastima. Tim partnerstvima, koja nisu bila uobičajena za naše visoko školstvo, hteli smo da stvorimo jednu dodatnu vrednost.

Naime, na ideju i predlog Inicijative „Digitalna Srbija“, početkom marta ove godine Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja raspisalo je Javni poziv za izbor multidisciplinarnih master studijskih programa koji bi povezali tehničke i prirodno-matematičke sa umetničkim fakultetima, kao i sa kompanijama koje posluju na tržištu kreativnih industrija. Nosioci dva programa koji su, odlukom komisije sastavljene od predstavnika državnih institucija, privrede i visokoškolskih ustanova iz inostranstva, dobili sredstva za realizaciju su beogradski Univerzitet umetnosti u saradnji sa Matematičkim fakultetom, odnosno fakulteti Univerziteta u Kragujevcu. Ispred Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja obratio se ministar Šarčević rekavši da je obrazovanje za umetnička zanimanja sve prisutnije, a da su kreativne industrije jedan od strateških ciljeva ovog ministarstva i da je to predviđeno i Strategijom razvoja obrazovanja do 2027. godine, koja je u završnoj fazi:

Ovom prilikom ne sarađuju samo dva, nego tri univerziteta i mislim da je to samo početak. Univerzitet umetnosti je nešto što se širi i što će imati neku novu dimenziju kroz saradnju sa drugim univerzitetima, u ovom slučaju sa Matematičkim fakultetom Univerziteta u Beogradu, a slično je i sa grupom fakulteta Univerziteta u Kragujevcu.

Ministar Šarčević je podsetio i da je od ove u gimnazijama, u četiri grada — Beogradu, Kragujevcu, Kruševcu i Novom Sadu uveden novi smer za učenike sa posebnim sposobnostima za scensku i audio-vizuelnu umetnost, koji će svoje školovanje sigurno nastaviti kroz ovakve programe.

Kao rezultat Javnog poziva, a kroz dijalog akademske i poslovne zajednice, oba konzorcijuma su se opredelila da se fokusiraju na gejming industriju — razvijeni su master programi Razvoj kompjuterskih igara u Kragujevcu i Umetnost i dizajn video-igara u Beogradu.

Prisutnima se obratila i v.d. rektora Univerziteta umetnosti u Beogradu prof. Mirjana Nikolić naglasivši da više nema oštre podele između nauke i umetnosti, te da umetnost postaje deo privrednih i naučnih oblasti. Prof. Nenad Filipović, rektor Univerziteta u Kragujevcu, podvukao je važnost saradnje privrede i univerziteta:

Suština Master 4.0 programa je da se kreiraju bliže veze sa privredom. Ovo je jedinstvena prilika da mladi ljudi prvo vide na univezitetu kako se nešto radi, a onda i u samim kompanijama. Naša očekivanja su da se oni jako brzo zaposle jer sam program podrazumeva prakse u kompanijama.

Ovi programi okupili su 13 visokoškolskih ustanova sa tri državna univerziteta i više od deset uspešnih softverskih kompanija među kojima su 3Lateral, Mad Head Games, Two Desperados, Nordeus, Ubisoft i druge. Pored profesora sa domaćih fakulteta, na oba master programa predviđeno je angažovanje predavača kako sa stranih univerziteta (SAD, Španija, Australija, Hrvatska), tako i iz pomenutih kompanija koje će, pored toga, obezbediti i obavezne prakse za sve studente u trajanju od najmanje dva meseca. Medijima se obratio i Nebojša Bjelotomić, direktor kompanije Saga New Frontier Group, jednog od članova Inicijative „Digitalna Srbija“:

Ovakav program je potreban celokupnoj srpskoj privredi. Mi u Inicijativi „Digitalna Srbija“ imamo više od 30 kompanija koje ne rade samo u IT sektoru, 50 odsto naših članova čine kompanije van ove industrije — tu su i banke, konsultantske i farmaceutske kuće, marketinške agencije. Ipak, bez obzira na naše razlike, svi mi mislimo da je ovaj Master 4.0 program važan za celu ekonomiju — zato što je, globalno gledano, ovo izuzetno jaka industrija, vredna kao filmska i muzička zajedno, ali i zato što je Srbija jaka u gejmingu. Prošle godine nas je američka organizacija Startup Genome svrstala u top 10 svetskih ekosistema za gejming, a u našoj zemlji, pored nekoliko desetina jakih domaćih kompanija, posluju i neki od globalnih lidera u ovoj industriji — američki Epic Games, francuski Ubisoft ili ruski Playrix.

Bjelotomić je dodao da ideja iza Mastera 4.0 nije samo obrazovanje ljudi koji će lako naći posao, već ljudi koji će otvarati nove kompanije i umeti da stvore nove poslove. Tako će među 45 predmeta na ova dva programa biti oni iz oblasti digitalne umetnosti, narativnih tehnika, razvoja igara, interaktivnog računarstva, ali i poslovnih veština. Osim njih, studenti će biti u prilici da biraju predmete iz sfere osnovnog i naprednog programiranja, muzike i zvuka…
Univerzitet u Kragujevcu je u procesu akreditacije svog Master 4.0 programa predviđenog da počne tokom prvog semestra školske godine pred nama, dok je početak programa Univerziteta umetnosti i Matematičkog fakulteta u Beogradu planiran za 2021. godinu. Za svaki od navedenih programa predviđeno je po 35 mesta – od čega po 15 budžetskih, pet na stipendiji Inicijative „Digitalna Srbija“ (bez obaveze prakse ili zaposlenja u kompanijama koje okuplja ova neprofitna organizacija), a Univerzitet u Kragujevcu će stipendirati dodatnih pet studenata na svom programu.

Na osnovu uslova Javnog poziva koje su definisali predstavnici Kabineta predsednice Vlade Srbije i nacionalne platforme „Srbija stvara“, Asocijacije industrije video-igara Srbije i Inicijative „Digitalna Srbija“, predviđen je upis najmanje dve generacije studenata. Uz Master 4.0 programe koji traju tri semestra, univerziteti su predložili i kratke studijske programe za koje se očekuje da će početi tokom 2021.