Nakon što smo objavili prvi besplatni internet kurs o fenomenu epidemije za srednjoškolce na srpskom jeziku, zajedno sa Fondacijom Petlja i UNICEF-om u Srbiji, pripremili smo još jedan interdisciplinarni kurs pod nazivom „Algoritamska umetnost“. Kurs je nastao u mnogima neočekivanom spoju matematike i vizualne umetnosti koji je omogućila digitalna tehnologija. Uz ovaj interaktivni kurs, dostupan na besplatnoj platformi net.kabinet, učenici kroz umetnost mogu bolje i lakše da razumeju matematiku i da u formulama i kompjuterskim algoritmima otkriju nove alate za stvaranje umetničkog dela.
„Algoritamska umetnost“ je prilagođena školskom programu i primarno je namenjena svakom učeniku drugog i trećeg razreda gimnazije i nastavnicima koji im predaju matematiku, informatiku i likovnu kulturu. Podjednako zanimljiva i korisna može da bude i svima ostalima koji žele da lakše savladaju matematičke probleme ili pokažu svoju kreativnost koristeći kompjuterski kod.
Kurs je pisan popularnim jezikom, obiluje zanimljivim ilustracijama i primerima i uvodi učenike u neočekivane vode gde su matematika i programiranje deo sveta kreativnosti. Milena Marić, diplomirana matematičarka, gimnazijska nastavnica i jedna od autorki kursa ističe:
„Naša ideja kao autorskog tima bila je da, koristeći popularni jezik i konkretne primere stavimo znanja iz matematike i informatike u novi i mnogima neočekivani kontekst. Interaktivnost ovog kursa omogućava svakom polazniku ne samo da zaviri u matematičke formule i kompjuterski kod iza postojećih umetničkih radova, već i da i sam u okviru kursa programira svoje unikatno umetničko delo, sačuva ga na računaru i podeli sa drugima.“
Pored Milene, na kursu je radilo mnoštvo drugih stručnjaka među kojima su doktorka digitalne umetnosti i programerka Aleksandra Jovanić, doktor nauka u oblasti metodike nastave matematike Ivan Anić i digitalni umetnik i programer Uroš Krčadinac. Svi oni su u kurs uneli svoje iskustvo stečeno u obrazovnom sistemu, ali i svetu video igara, animacije, grafičkog dizajna, istorije umetnosti i vizualizacije podataka.
SAVREMENE KULTURE NEMA BEZ RAČUNARA I MATEMATIKE
O tome kako se integrisanjem znanja iz različitih nastavnih predmeta učenici pripremaju za svakodnevni život i realne probleme objašnjava jedan od autora Uroš Krčadinac:
„U osnovi je radoznalnost. Ako je osoba radoznala, otkriće da su veze između umetnosti, matematike i programiranja ne samo jake, nego nerazdvojne: matematika je jezik crtanih filmova, programiranje alat za pravljene video igara. Savremene kulture nema bez računara i matematike. Zato je važno da mladi što pre nauče da povezuju discipline. Lično verujem da će najbolji među njima jednog dana sami izmisliti svoje zanimanje. “
U isto vreme, „Algoritamska umetnost“ učenicima omogućava da se na zanimljiv način bave kreiranjem svojih umetničkih dela, vide kako su znanja koja su stekli upotrebljiva, pa čak i pokažu roditeljima da vreme provedeno ispred računara može da bude korisno utrošeno. S druge strane, kurs je značajan alat i za nastavnike kojima omogućava saradnju, pomaže da međusobno prepoznaju važnost predmeta koje predaju, a kod učenika kroz projektnu nastavu podstaknu timski rad, kreativnost i kritičko razmišljanje.
Serijalu interdisciplinarnih kurseva „Algoritamska umetnost“ i „Epidemija“ u narednom periodu pridužiće se još jedan čiji će fokus biti na spajanju znanja iz oblasti fizike i informatike. Ministarstvo prosvete je nedavno i zvanično podržalo projekat i pozvalo sve gimnazije u Srbiji da kurseve uključe u realizaciju redovne nastave.