Mnoge članice Inicijative „Digitalna Srbija“ su se prebacile u režim rada na daljinu danima pre nego što su stigle zvanične preporuke da svako ko je u mogućnosti obavlja posao od kuće usled pandemije COVID-19, neke su vrlo brzo ponudile finansijsku pomoć ugroženima, nemalo njih je svoje servise učinilo besplatnim i pre nego što je vanredno stanje uopšte proglašeno…
Pravovremena reakcija nije stigla samo u tim domenima. Kao predstavnici digitalne privrede, u danima koji su usledili mnogi članovi naše organizacije su odreagovali na potrebe svojih zaposlenih, ugroženih pojedinaca i državnog aparata.
Svojim zaposlenima i društvu pomažu kroz deljenje resursa, uputstava, znanja, opreme, novčanih sredstava, pokretanje različitih akcija i kampanja… Primeri akcija članica Inicijative „Digitalna Srbija“ nisu izdvojeni s namerom da budemo sveobuhvatni, već u nadi da ćemo ovim ohrabriti sve one koji su u mogućnosti da pomognu u ovoj situaciji.
Od kompanije Catena Media doniran je iznos od 50.000 evra UNICEF-u u Srbiji, za potrebe nabavke medicinske opreme potrebne za borbu protiv COVID-19.
Osim ove ogromne podrške najugroženijima, Catena Media se u ovim danima trudi da svojim zaposlenima olakša prelazak na rad od kuće. Kao i mnoge organizacije prešla je na video-pozive – i zbog posla i zbog druženja među zaposlenima. Interno je pokrenuta globalna intranet stranica sa svim informacijama o COVID-19 – kako koja kancelarija radi, u kojoj zemlji su preduzete određene mere i koje, saveti za održavanje higijene i kako prepoznati simptome koje je izdala Svetska zdravstvena organizacija, odgovori na najčešća pitanja, obraćanja top menadžmenta firme povodom poslovanja i ostvarenih rezultata u vreme pandemije, saveti za rad od kuće, korisni brojevi telefona za svaku državu…
Nakon što su od Crvenog Krsta Vojvodina dobili informaciju da je sprovedena interna anketa u 45 gradova i opština u Vojvodini i da je na osnovu toga zaključeno da 1.500 porodica trenutno ima problem usled vandredne situacije, iz kompanije Devtech su pokrenuli inicijativu da se potrebna sredstva obezbede prvenstveno višečlanim porodicama koje su ostale bez primanja ili onima kojima su primanja pala ispod 20.000 dinara mesečno.
Radi se o sredstvima za osnovne stvari — hranu, sapune, deterdžente za suđe, pelene, šampone, kašice za bebe… Iz Devtech-a su zajedno sa lokalnim distributerima i proizvođačima sastavili pakete pomoći (distributeri su proizvode ponudili bez uračunate marže ili po nabavnim cenama) za čiju kupovinu je Devtech izdvojio 30.000 evra i trenutno radi na prikupljaju dodatnih novčanih sredstva.
United Grupa, čiji je Direct Media deo, donirala je medicinsku opremu i novac u ukupnoj vrednosti od tri miliona dolara za zemlje u regionu, od čega je jedan milion namenjen Srbiji. Pored novčane donacije od 220.000 dolara, naručeno je 8.800 kompleta testova za virus, 11 hirurških respiratora, 250.000 maski, 440 toplomera i 7.000 zaštitnih naočara u vrednosti od 800.000 dolara.
Nešto drugačiji vid podrške u doba izolacije stigao je za medicinske radnike, farmaceute, radnike u marketima, vatrogasce, novinare… Direct Media je kampanjom na ulicama podržala sve njih poručujući im sa plakata da im stiže podrška u vidu aplauza svako veče u 20 časova.
Pored toga, organizovani su stručni webinari DIRECT TALKS from home na kojima učesnici diskutuju na aktuelne teme iz industrije komunikacija i oglašavanja.
Što se tiče zaposlenih, njima je ponuđen set mehanizama „Direct Support“ za prilagođavanje na rad od kuće i novonastalu situaciju — od predavanja na temu usklađivanja porodičnih i poslovnih obaveza, preko radionica za razvoj emocionalne inteligencije, do učešća u webinarima psihološke podrške i mogućnosti zakazivanja individualnih psiholoških sesija. Uspostavljen je i interni program DM Online Edu u okviru kog svake nedelje zaposleni razmenjuju nove uvide i pokrivaju po jednu oblast ekspertize.
U trenutku kada je Svetska zdravstvena organizacija proglasila COVID-19 za zdravstvenu krizu međunarodnih razmera, EY je sastavio smernice za privrednike u kojima skreće pažnju na nemerljiv i neizvestan uticaj koji će ona imati na društvo, države i kompanije.
Primetivši da je došlo do gašenja fabrika, prekida u lancima snabdevanja, otpuštanja radne snage, krize likvidnosti i finansijskih stresova, kompanijama koje se suočavaju sa značajnim ekonomskim posledicama predstavila je moguće ekonomske scenarije i odgovore na krizu.
U prvoj nedelji po zatvaranju škola, Fondacija Petlja je objavila online kurseve za učenike osnovnih škola, gimnazija i specijalizovanih IT odeljanja koji se nalaze na posebnoj stranici Učionica. Kursevi su okarakterisani kao self paced MOOC sa pratećim video-lekcijama, što znači da učenici samostalno rade – za početak bez interakcije sa nastavnikom kroz online kurs. Trenutno je toku razrada plana da se uvede mogućnost da nastavnik pravi svoju grupu, prati svoje učenike i komunicira kroz kurs.
Petlja je objavila i video-lekcije za sedmi i osmi razred, kao i priručnik za specijalizovana IT odeljenja posvećen GUI programiranju. Snimljene su i emisije za peti, šesti i sedmi razred za RTS koje su počele sa emitovanjem u petak, 27. marta, čime je učenju informatike dat značaj koji imaju i drugi predmeti. RTS i Petlja nastavljaju sa emitovanjem novih lekcija svake nedelje.
U saradnji sa našom organizacijom, Petlja je krenula i u razvoj nove platforme koja će na jednom mestu omogućiti praćenje redovnog nastavnog programa u predmetu informatika i računarstvo, kao i komunikaciju nastavnika sa svojim odeljenjem, interakciju među učenicima i praćenje njihovog individualnog napretka – kao u tradicionalnoj školi. Tokom naredne školske godine na ovu platformu biće postepeno uvođeni i drugi predmeti.
Kao organizacija koja se umnogome bavi okupljanjima, ICT Hub je u skladu sa novonastalom situacijom preusmerio svoje aktivnosti na online prostor. Tako je umesto organizovanja događaja pokrenuo niz webinar-a koji su otvoreni za javnost i potpuno besplatni. Događaji su okrenuti temama i sadržaju koji je namenjen biznisima, startapima i omladini, a bave se i online alatima koji mogu da olakšaju komunikaciju i poslovanje u ovom kriznom periodu.
U partnerstvu sa Srpskom asocijacijom menadžera, održali su dve online konferencije Biznis u izazovnim vremenima, dok će svakog narednog četvrtka u podne biti održana po jedna nova konferencija.
Takođe, ICT Hub je pokrenuo i eHUB, platformu za razmenu znanja o inovacijama, dizajnu poslovnih modela i transformaciji poslovanja. Registrovanim korisnicima su na raspolaganju lekcije eksperata, primeri inovativnih aktivnosti kompanija, online meetup-i, priručnici…
Kao kompanija iz Subotice, Infostud grupa je svoju reakciju usmerio na lokal donirajući posteljinu za subotičku bolnicu u trenutku kada je stiglo mnogo novih kreveta. Uz posteljinu, od Infostuda su stigli i dozatori, sredstva za dezinfekciju i laptopovi. Takođe, Infostud grupa je edukativnim kampanjama ustupio prostor na svim svojim sajtovima i društvenim mrežama (npr. UNICEF-ov edukativni film o načinu na koji se sprovode preventivne mere).
Pored eksterno usmerenih inicijativa, interno je zaposlenima u Infostudu još 9. marta upućen mejl sa smernicama kako se ponašati na radnom mestu, ali i kako zaštiti sebe i one oko sebe. Ubrzo zatim dokument je javno podeljen ne bi li Infostud grupa svojim ponašanjem i drugima dala primer.
Kako bi na jednom mestu objedinila pregled svih aktuelnih zakonodavnih mera i promena, advokatska kancelarija Karanović & Partners je kreirala COVID-19 stranicu na svom sajtu. Objave koje se nalaze na stranici tiču se sedam jurisdikcija – Srbije, Hrvatske, Slovenije, Bosne i Hercegovine, Severne Makedonije, Crne Gore i Albanije, a sadržaj se ažurira na dnevnoj bazi.
U objavama se bave novim poreskim merama usled COVID-19, smernicama za poslodavce, smanjenim obimom rada sudova, moratorijumom na otplatu kredita…
U domenu korporativne filantropije, NLB banka je realizovala donaciju laboratorijskog materijala krovnoj instituciji koja radi testranje na COVID-19 za celu Srbiju – Institutu za virusologiju, vakcine i serume “Torlak”.
Što se tiče internih napora, prateći situaciju u vezi sa COVID-19, NLB banka je realizovala mere usmerene na zaštitu svojih zaposlenih i klijenata: svi zaposleni čiji opis posla to omogućava rade od kuće, sastanci se održavaju isključivo putem video poziva, a rad ekspozitura je reorganizovan (skraćeno radno vreme ekspozitura i produženo radno vreme Kontakt centra).
Zaposleni i osnivači Nordeusa prikupljeno je više od 156.000 evra koji su donirali UNICEF-u i Fondu B92 u cilju finansiranja kupovine 15 respiratora, tri uređaja za neinvanzivni monitoring i 1.500 testova. Pored toga, na molbu Fondacije Nj.K.V. princeze Katarine Nordeus je donirao deset novih računara i deset novih štampača Klinici za infektivne i tropske bolesti i Klinici za pulmologiju Kliničkog centra Srbije.
Nordeus je ovih dana isplivao i kao jedna od retkih domaćih kompanija koja pruža direktnu podršku Svetskoj zdravstvenoj organizaciji, stavljajući svoje društvene mreže (14 miliona pratilaca) i bazu registrovanih korisnika njihove igre Top Eleven (200 miliona) u službu širenja preporuka o merama zaštite. Mimo toga, u planu je da Top Eleven tim lansira paket u okviru igre koji sadrži specijalni dres i grb od čije prodaje će sva prikupljena sredstva biti donirana za COVID-19 Fond solidarnosti.
Nordeus Hub, u kome nezavisni timovi besplatno razvijaju svoje prve igre, svojim korisnicima je privremeno ustupio potrebnu opremu kako bi svoj rad nastavili od kuće, a sve planirane događaje prebacio je na internet. Nordeus je takođe nastavio da koristi usluge svojih lokalnih dobavljača preko kojih nabavlja hranu za zaposlene, organizuje časove jezika, grupne fizičke aktivnosti…
Kako bi pružila prodršku u borbi protiv pandemije virusa COVID-19, farmaceutska kompanija Novartis, zajedno sa svojom Sandoz divizijom, donirala je 5,4 miliona dinara kao podršku domaćem zdravstvenom sistemu u snabdevanju medicinskom opremom, uključujući zaštitne maske, testove na COVID-19, respiratore i drugu potrebnu medicinsku opremu.
Novartis se odazvao i na poziv za istraživanje i razvoj farmaceutskih proizvoda u borbi protiv koronavirusa, koji je objavila Evropska federacija farmaceutske industrije i asocijacija (EFPIA). Tim povodom stavili su na raspolaganje niz jedinjenja iz svojih laboratorija koje smatraju pogodnim za in-vitro antivirusno testiranje. Takođe, Novartis trenutno procenjuje svoje postojeće proizvode kako bi ustanovio da li bi nekom od njih mogla da se promeni namena izvan njihove odobrene indikacije.
Novartisova generička kompanija Sandoz obavezala se da će zadržati stabilne cene za osnovne lekove koji bi mogli da pomognu u terapiji slučajeva sa potvrđenom infekcijom koronavirusom. Paralelno, Novartis je doneo planove za ublažavanje rizika kako bi obezbedio stalno snabdevanje lekovima do skladišta za svoje kliničke studije, blisko sarađuje sa vlastima na distribuciji lekova za učesnike ispitivanja i sprovodi niz mera kako bi zaštitio zdravlje i osigurao bezbednost svojih zaposlenih.
Svoj doprinos borbi protiv koronavirusa OTP banka dala je donirajući Institutu za virusologiju, vakcine i serume Torlak dostavno vozilo u vredno više od tri miliona dinara, čija je uloga da vrši transport testova na COVID-19 i time direktno pomogne u bržoj i efikasnijoj dostavi rezultata.
Osim vozila, OTP banka je domaćem zdravstvenom sistemu dodatno pomogla donacijom ukupno 2.650.000 dinara za Opštu bolnicu u Sremskoj Mitrovici, Klinički centar u Nišu, Institut za onkologiju i radiologiju Srbije – Dečije odeljenje, Opštu bolnicu u Subotici i grad Valjevo, koji prikuplja sredstva za lokalne zdravstvene institucije.
Takođe, OTP banka je olakšala svojim klijentima način na koji mogu da doniraju sredstva Republičkom fondu za zdravstveno osiguranje tako što je račun RFZO uvrstila u predefinisane šablone u okviru svoje e-banking aplikacije
Na početak pandemije kompanija PwC je odreagovala objavljivanjem odgovora na pravna pitanja povodom COVID-19 koja se u poslednjim nedeljama često čuju u privredi. Objavljeni dokument obuhvatio je opšta objašnjenja o pandemiji, njenom uticaju na poslovanje i radno-pravne odnose, lance snabdevanja, zaštitu podataka o ličnosti…
Uz to, na sajtu PwC-a objavljen je i predlog mera zaštite poslovanja od eventualnih negativnih efekata pandemije virusa COVID-19.
Nakon što je ispratila sve preporuke o promeni radnog vremena, uputila korisnike na svoje elektronske servise i obavestila ih o zastoju u otplati obaveza, Raiffeisen banka je donirala sredstva za nabavku deset respiratora za bolnice u Srbiji.
Ovim se i Raiffeisen banka priključila akciji UNICEF-a, koja za cilj ima pružanje pomoći domaćem zdravstvenom sistemu.
Kao deo Ringier Axel Springer-a, Blic Biznis, omogućio je privrednicima da putem sajta i rubrike #BiznisProtivKorone postavljaju pitanja na temu novih poslovnih okolnosti: kako iskoristiti paket pomoći države, poreske olakšice, nove garancije, kreditne benefite, prilagoditi poslovanje daljinskom radu… a na koje odgovaraju stručnjaci iz Privredne komore Srbije.
S druge strane, Blic.rs se okrenuo podršci obrazovanju, pa je tako đacima srednjih i osnovnih škola obezbeđeno da na sajtu prate školsku nastavu koja se emituje preko YouTube-a. Na Blic Facebook stranici, uživo je prenošena i veb–konferencija za pacijente TU SMO u organizaciji Foruma pacijenata Srbije na kojoj su učestvovali renomirani lekari sa različitim specijalizacijama.
Osim što je među prvima proglasila početak režima rada od kuće za svoje zaposlene, kompanija Riniger Axel Springer im je i ranije isplatila honorare i plate za mesec mart. Podrška zaposlenima je stigla i kroz predloge za prilagođavanje rada u „kućnim kancelarijama”, pravilnik na temu KIDS&HOME OFFICE i druge interne i eksterne inicijative i promotivne aktivnosti.
Kompanija Saga New Frontier Group razvila je i donirala Vladi Republike Srbije virtuelnog asistenta koji pruža sve neophodne informacije u vezi sa epidemijom COVID-19 virusa u Srbiji, u saradnji sa kompanijom Rakuten Viber CEE i Beogradskom akademijom poslovnih i umetničkih strukovnih studija. Virtuelni asistent odgovara na sva potencijalna pitanja građana u vezi sa COVID-19 situacijom i dostupan je 24 časa dnevno na stranici covid19.rs. Platforma pokriva 65 scenarija i tema vezanih za virus, a fokus je na informacijama o simptomima, merama prevencije, važnim telefonima, aktuelnim podacima i odlukama Vlade Republike Srbije.
Saga New Frontier Group okupila je i grupu saradnika radi modeliranja i predikcije efekta virusa na broj obolelih, ali i potencijalnih mera koje mogu uticati na širenje virusa u celoj zemlji, kao i regionalno. Sakupljaju se podaci o merama širom sveta kako bi se modelirao njihov potencijalni uticaj na situaciju u našoj zemlji. Analiziraju se prosleđeni podaci i modeliraju se ishodi na osnovu njih. Grupa je sastavljena od eksperata iz oblasti data science-a sa više fakulteta Beogradskog univerziteta, kao i ljudi sa iskustvom u ovoj oblasti.
Takođe, kreirana je aplikacija koja omogućava građanima prijavljivanje i izdavanje dozvole za kretanje, u periodu od 17 do 5 časova.
U cilju pružanja podrške našem zdravstvenom sistemu u borbi suzbijanja pandemije Covid-19, od kompanije TeleGroup UNICEF-u su donirana sredstva u iznosu od dva miliona dinara za nabavku dva respiratora.
Uz ovu podršku, TeleGroup je u borbu protiv COVID-19 uključio svoja vozila i ljude, koji rade na distribuciji paketa sa osnovnim životnim namirnicama za najugroženije u koordinaciji sa upravom Grada Beograda.
Pored brige o svakodnevnom funkcionisanju mreže, Telekom Srbija je obezbedila donaciju od 20 miliona dinara zdravstvenom sistemu Srbije za dodatnu opremu u borbi protiv virusa korona.
Kompanija je uvela i dodatne mere za svoje zaposlene i poslovnice, ali i obezbedila funkcionisanje različitih servisa koji su dostupni građanima tokom trajanja vanrednog stanja. Neposredno po proglašenju vanrednog stanja, mts je otključao veliki broj dodatnih kanala, a gledaocima koji televizijski program prate putem obične antene omogućeno je da gledaju veći broj kanala bez dodatne naknade. Mts je postavio posebnu stranicu sa digitalnim uslugama, obezbedio fleksibilnije korišćenje mobilnog interneta, i besplatan pristup sajtovima koji su za mnoge građane esencijalni u doba izolacije: covid19.rs, rtsplaneta.rs, rasporednastave.gov.rs, spectar.tv, morescreens.com, teams.microsoft.com, lync.com, broadcast.skype.com i zoom.us.
Telekom Srbija je jedan deo svojih aktivnosti usmerio na najstarije kampanjom „Pomozimo im da ostanu kod kuće“ apeujući za pomoć našim sugrađanima koji zbog rizika od virusa ne bi trebalo da izlaze iz svojih domova uz obećanje da korisnicima starijim od 65 godina neće isključivati usluge zbog neplaćenih računa, niti će im se obračunavati kamate za račune pristigle u vreme trajanja vanrednog stanja. U prvim danima epidemije u Srbiji, terenski prodavci Telekoma Srbija i Supernove stavili su se na raspolaganje lokalnim civilnim službama, kako bi kao volonteri pomogli najstarijima i drugim ugroženim sugrađanima.
Korisnicima mreže Vip mobile je omogućio aktivaciju Net za chat dodatka, u okviru kog u periodu od 30 dana mogu besplatno da koriste aplikacije za dopisivanje, ne bi li lakše ostali u kontaktu sa dragim ljudima. U želji da podrže i rad od kuće obezbedili su besplatno korišćenje usluge Eyeson video-konferencije, a Vip ovih dana ne naplaćuje ni troškove pozivanja brojeva telefona epidemioloških službi, kao ni data saobraćaj utrošen za pristup sajtovima covid19.rs i RTS Planeta.
U skladu sa preporukama, Vip sprovodi mere za zaštitu na radnom mestu, uveo je rad od kuće i prilagodio radno vreme poslovnica kao i broj korisnika koji u njima borave.
Nakon što se u Facebook grupi Vizionari Srbije pojavila inicijativa za pokretanje 3D štampanja delova za vizire, kompanija Visaris rešila je da se pridruži donatorskoj kampanji izrade zaštitnih vizira za borbu protiv virusa COVID-19.
Kompanija je donirala sredstva za izradu 18.000 vizira koji se proizvode za medicinske centre u Srbiji. Zahvaljujući ovoj donaciji biće napravaljeno 50.000 maski, čime će biti namirene potrebe Beograda.