Đaci će preko interneta pratiti redovan nastavni program, ali u direktnoj komunikaciji sa svojim nastavnicima i svojim odeljenjem.
Nakon što je u petak više od 200.000 učenika počelo da prati prve časove informatike i računarstva na RTS 3 i platformi RTS Planeta, Inicijativa „Digitalna Srbija“ i Fondacija Petlja najavile su novu dimenziju učenja na daljinu u ovom predmetu. U net.kabinetu, na jednom mestu, biće omogućena komunikacija nastavnika sa svojim odeljenjem, interakcija među učenicima i praćenje njihovog individualnog napretka – kao u tradicionalnoj školi.
Nakon što je omogućeno da đaci u Srbiji nastave da uče programiranje koristeći TV predavanja i besplatni interaktivni portal petlja.org, ove dve neprofitne organizacije krenule su u izgradnju net.kabineta kroz koji će nastava biti mnogo sličnija onoj na koju su i učenici i nastavnici već navikli. U ovoj učionici bez zidova časovi će biti daleko interaktivniji, a nastavnici će moći da prate svoje odeljenje, kao i napredak svakog pojedinačnog učenika. Đaci će moći da uče i kroz neposrednu komunikaciju sa školskim drugovima i drugaricama – sve ono što tehnički nije moguće kroz jednosmerna predavanja sa televizijskog ekrana.
Ministarstvo prosvete je veoma brzo omogućilo kontinuitet nastave kroz TV program. Čim je pokrenuta inicijativa da se nastava za osnovce organizuje u saradnji sa RTS-om, Fondacija Petlja se uključila u snimanje časova informatike i računarstva, što je prepoznalo i Ministarstvo i uvrstilo ovaj predmet u TV nastavu.
„Pošto godinama unazad obezbeđujemo besplatne materijale koje preko 80% nastavnika informatike u osnovnim školama redovno koristi na časovima, svesni smo koliko je važna povratna informacija koju učenici dobijaju od nastavnika, ali i nastavnici od učenika. Zato smo se udružili sa Inicijativom „Digitalna Srbija“ da nastavu na daljinu obogatimo prednostima zajedničkog rada koji iz fizičkog prostora treba preneti u virtuelnu učionicu,“ kaže Nebojša Vasiljević, direktor Fondacije Petlja. Najavljena virtuelna učionica biće nadogradnja Petljinih postojećih materijala koje su razvili vrsni stručnjaci iz redova školskih nastavnika i univerzitetskih profesora.
„U središtu je i dalje metodologija učenja programiranja prilagođena nastavnom programu, ali sada podižemo platformu koja će omogućiti da nastavnik sa svojim odeljenjem može realizovati kompletnu nastavu van fizičke učionice, a kada se učenici vrate u klupe da može da nastavi da radi na istoj toj platformi,“ kaže Vasiljević.
O interesovanju učenika da pored video predavanja u svoju nastavu od kuće uključe i interaktivne alate koje omogućava internet svedoči i više od 20.000 učenika koji su u petak, tokom i nakon televizijske nastave na RTS-u, bili uz svoj računar na kome su radili zadatke na portalu petlja.org.
Svoju podršku ovakvom obliku nastave daje i privreda. Više od 30 kompanija okupljenih u udruženju Inicijativa „Digitalna Srbija“ podržaće finansiranjem, ali i stručnim znanjem, razvoj virtuelne učionice koja se priprema. Nemanja Đorđević, programski direktor za obrazovanje ove organizacije izjavio je: „U ovom trenutku više od 800 hiljada učenika u Srbiji ne ide u školu. Iskustvo UNICEF-a nas je naučilo, i to sa epidemijama manjih razmera od COVID-19, da zatvaranje obrazovnih institucija na duži vremenski period povećava šansu da učenici kasnije odustanu od školovanja.“
Đorđević smatra da je ovo, pored obaveze da se brzo reaguje na trenutnu situaciju i nađe odgovarajuće rešenje, prilika da razmislimo kako bi naš obrazovni sistem mogao da postane otporniji u budućnosti, da bismo osigurali kontinuitet učenja, ali i iskoristili pun potencijal novih tehnologija.
„Učenjem u virtuelnom okruženju fizička rastojanja od nastavnika do učenika prestaju da budu značajna prepreka, ali to je samo jedna prednost. U ovakvom formatu nastavnici daleko lakše mogu da daju ocene, da rade po potrebi u manjim i većim grupama i da prilagode program različitim stilovima i brzini učenja. Cilj nam je da u narednih godinu dana ovaj vid nastave proširimo i na druge školske predmete,“ kaže Đorđević.
„Virtuelna učionica za nas nastavnike informatike je poznato okruženje. Vreme rada uglavnom zavisi od nas samih, a učenje je mnogo efikasnije jer učenici nešto što im nije jasno mogu da pregledaju i preslušaju koliko god puta žele. Na času mogu maksimalno jednom da pitaju ako im nije jasno, a često i to izbegavaju. Mislim da treba razviti mogućnost interakcije i da ona ne treba da bude problem. Na taj način ocenjivanje može da bude još lakše nego u realnim školama – tačno se vidi ko se zalaže, ko ne, isto kao i u realnoj,“ kaže Dragana Balaban, nastavnica informatike i računarstva iz osnovne škole „Žarko Zrenjanin“ iz Kikinde.
Inicijativa „Digitalna Srbija“ i Fondacija Petlja omogućiće do kraja aprila prve funkcionalnosti net.kabineta za interakciju nastavnika sa učenicima na časovima informatike i računarstva, dok će tokom naredne školske godine postepeno biti uvođeni i drugi predmeti.