Inovativna ideja gimnazijalaca iz Kragujevca među najboljima na svetu

Ideja o edukativnoj virtuelnoj sobi nastavnice Katarine Veljković prerasla je u projekat Escape room koji je ušao u finale svetskog takmičenja u konkurenciji sa 50 zemalja i 800 prijavljenih projekata, a onda i osvojio jedno od prva tri pobednička mesta! Pored predstavnika iz Tunisa i Turske, đaci Prve kragujevačke gimnazije zajedno sa svojom nastavnicom informatike Katarinom, poneli su titulu pobednika na internacionalnom takmičenju Evropske fondacije za obuku i na taj način pokazali i svetu i Srbiji kako obrazovanje može da bude kreativno, izazovno i inspirativno.


Kada sam saznala da je jedan od nagrađenih projekata naš Escape room, prvo sam poslala poruku svojim đacima da smo uspeli, oni su bili oduševljeni jer znaju da se naporan rad isplati. Na prezentaciji projekta Escape room rekla sam da ukoliko ova inovativna ideja osvoji nagradu volela bih da ona podstakne sve nastavnike iz Srbije, ali i regiona da primene ovu metodologiju u svojim učionicama. Ujedno, volela bih da izađu iz svoje zone komfora i da se ohrabre da započnu promene u svojim nastavnim praksama. Obrazovanje zahteva inovacije. Obrazovanje zahteva hrabre nastavnike koji bez ikakvog straha zajedno sa svojim đacima pomeraju granice nastavne prakse. Takođe, obrazovni sistem mora da dozvoli nastavnicima autonomiju kako bi se uopšte desilo kvalitetno učenje od strane učenika i napredak u obrazovanju. Bez slobode u radu svakog nastavnika nema ni ključnih promena u obrazovanju, izjavila je Katarina.

Kako je sve počelo?

Nastavnica IT odeljenja u Kragujevcu Katarina Veljković, koja je svojevremeno proglašena za jednog od 50 najboljih edukatora na svetu, došla je na ideju kako da postojeći nastavni plan i program predmeta Informatika i računarstvo približi većem broju učenika različitih uzrasta. 

Uvidevši, kao i svi ostali, da je pažnja đaka izuzetno usmerena ka društvenim mrežama, digitalnim uređajima i tehnologiji, odlučila je da ovu naklonjenost stavi u službu edukacije i obrazovanja. Iz te ideje rodio se projekat Escape room — otvoreni digitalni sadržaj, edukativna igra napravljena uz pomoć Minecraft platforme koja omogućava đacima i nastavnicima da kroz virtuelni svet i na originalan način uče, rade i stvaraju. 

Projekat Escape room realizovan je na konkursu Digitalna ekspedicija: Izazov u okviru programa „Nova pismenost” koji partnerski sprovode Američka agencija za međunarodni razvoj (USAID) i Propulsion, a realizuje ga naša Izvršna kancelarija zajedno sa Zavodom za unapređenje obrazovanja i vaspitanja (ZUOV) i Zavodom za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja (ZVKOV).