Jedan od osnivača naše organizacije i direktor Razvojnog centra kompanije Microsoft u Srbiji Dragan Tomić piše o važnosti pokretanja specijalizovanih IT odeljenja u gimnazijama u Srbiji, programiranju u osnovnim školama i digitalnoj transformaciji celokupnog društva.
Smatram da su IT odeljenja velika prilika za talentovane učenike, a posebno one koji su već u osnovnoj školi pokazali interesovanje za informatiku, matematiku, fiziku i druge prirodne nauke. Istovremeno, ja zaista mislim da je budućnost Srbije u uskoj vezi sa budućnošću IT sektora, kao i da budućnost IT sektora direktno zavisi od toga da li će naš obrazovni sistem dovoljno proširiti kapacitete za IT nastavu. Zbog toga je za mene ovo jedna od najboljih vesti koje sam čuo ove godine.
Osmaci koji se opredele za specijalizovana IT odeljenja imaće sjajnu startnu poziciju prilikom upisa na fakultet: tokom gimnazije će napraviti prve korake u IT sektoru koji je već danas sinonim za ozbiljan i dobro plaćen posao, a istovremeno će dobiti široko gimnazijsko obrazovanje nakon koga će moći da konkurišu za bilo koji fakultet koji žele da upišu.
DOBAR POSAO BEZ ODLASKA IZ ZEMLJE
Upisom u specijalizovana IT odeljenja mladi se pripremaju za karijeru u najperspektivnijem sektoru ne samo srpske nego i svetske privrede. Kada se govori o IT sektoru prvo se pominju dobre plate, ali to je po mom mišljenju manje interesantan deo. Ono što bih posebno želeo da istaknem je da se IT industrija takmiči na svetskom tržištu, što znači da se ljudi koji u njoj rade neprestano razvijaju, putuju i upoznaju različite ljude, dobijaju nove ideje. Takođe, treba reći da je posao dosta intenzivan i stresan, da ima pritisaka i borbe, teških odluka i da su potrebni ljudi spremni da povedu i da preuzmu odgovornost. Zbog te kombinacije ozbiljnog posla, na kome čovek ima mogućnost da se stalno razvija i napreduje, ljudi u IT industriji se uglavnom osećaju srećno, ispunjeno i optimistično.
PISMENOST 21. VEKA
Učenici koji upišu specijalizovana IT odeljenja će naučiti da razmišljaju algoritamski. To znači da će naučiti da prvo moraju dobro razumeti problem koji žele da reše, kao i da problemima treba pristupiti analitički, podeliti ih na manje probleme, osmisliti korake potrebne da se problem reši. Ovde nije reč samo o načinu da se lakše reše zadaci iz informatike, već o pristupu koji se može primeniti na bilo koji složeniji problem sa kojim će se suočiti u životu.
Već danas nije dovoljno znati samo čitati i pisati da bi se neko smatrao pismenim. Zato je bitno učiti algoritamski način razmišljanja i programiranja. To je osnovna pismenost 21. veka.
ZNANJE OTVARA MOGUĆNOSTI
Posebno je pozitivno što se specijalizovana IT odeljenja uvode upravo u gimnazije, jer će pored znanja iz IT oblasti učenici dobiti i široko gimnazijsko obrazovanje. To znači da će, ukoliko se ne odluče za karijeru u IT sektoru, biti digitalno pismeni preduzetnici, lekari, naučnici, ekonomisti, sociolozi… Samim tim će imati dobru startnu poziciju jer će IT biti osnova ekonomije 21. veka, a oni će imati dobru osnovu za uspeh u svetu nakon četvrte industrijske revolucije – koja je već počela.
Nijedan proizvod u budućnosti neće moći da se razvija bez razumevanja mogućnosti i ograničenja digitalnih tehnologija. Zato ne treba očekivati da će sva deca koja upišu specijalizovana IT odeljenja postati programeri, ali je bitno razumeti da su osnove programiranja bitne za sve, bez obzira kojim će se poslom baviti za pet ili deset godina.
Ovo je ujedno i pravi trenutak da se za IT odeljenja prijavi veći broj devojaka. U budućnosti će žene prednjačiti u IT sektoru i ovo je prilika da devojke koje vole matematiku i prirodne nauke naprave svoje prve korake u tom pravcu. Postoje svi preduslovi da u budućnosti IT postane pretežno ženska industrija. Takođe, iskustvo pokazuje da timovi koji su sačinjeni od žena i muškaraca beleže mnogo bolje rezultate. Različiti uglovi gledanja u svakom timu su dobrodošli, jer onda postoji veći prostor za pronalazak inovativnih rešenja.
Iskoristite priliku
Prvi veliki korak u pravcu proširenja kapaciteta za IT nastavu je već napravljen uvođenjem Računarstva i informatike kao obaveznog predmeta u osnovne škole i osnaživanjem nastavnika informatike kroz opsežne obuke koje je organizovala Fondacija Petlja. Povećanje broja specijalizovanih IT odeljenja u gimnazijama je prirodan sledeći korak, a za očekivati je da će u narednom periodu uslediti reforma IT obrazovanja na visokoškolskom nivou i proširenje kapaciteta za školovanje budućih vrhunskih stručnjaka u ovoj oblasti.
Srbija ima dobru početnu poziciju u velikoj trci Četvrte industrijske revolucije, velike transformacije svetske privrede u kojoj glavnu ulogu imaju automatika, softver i veštačka inteligencija, a u koju će se vrlo brzo aktivno uključiti čitav svet. Postoje dve verzije budućnosti za Srbiju: ili potpuna digitalizacija i transformacija društva ili još jedna propuštena prilika i totalna marginalizacija. Neophodno je da damo sve od sebe da iskoristimo ovu šansu, jer ako je propustimo druge šanse neće biti. Zato treba reagovati odmah.